maanantai 12. marraskuuta 2012

Syysmasennusta ja matkakuvia

Tää syksy jyrää yli pimeydellä ja sateella... Muhun iskee aina marraskuun aikoihin tää masennus ja tuntuu, että ei haluaisi tehdä muuta kuin käärityä peittoon, maata koko päivä sängyssä ja mussuttaa jotain hyvää. Jotain oon sentään saanut aikaiseksi eli suoritin kasvattajan peruskurssin hyväksytysti ja nyt sitä sitten vois hakea omaa kennelnimeä. Saas nähdä...

Nyt toivoisin pääseväni takaisin Floridaan, jossa olimme pari viikkoa lokakuussa. Siellä oli todella LÄMMIN eikä tarvinnut jännittää paistaako aurinko. Olisipa niin täälläkin! Meillä oli ihana pitkä loma, jonka aikana kävimme New Yorkissa, Orlandossa ja Miamissa. Lomakuviin ja tunnelmiin palasin tänään, koska niistä tulee hyvälle mielelle :-)

NEW YORK NEW YORK... It has gone under my skin... Kolmannen kerran tässä mielettömässä hullussa kaupungissa, josta en varmaan koskaan saa tarpeekseni. On vaikeaa määritellä mikä siinä kaupungissa minua eniten viehättää: kiire, ihmisvilinä, muoti, monta pientä maailmaa yhden kaupungin sisällä tai mitä tahansa voi tapahtua, en tiedä... Yhtenä päivänä huristelin metrolla paikasta toiseen, kävin SOHO:ssa kävelyllä, uuden WTC-tornin juurella, Times Squaren ihmisvilinässä, Century21:n hullunmyllyssä, 5th Avenuen ökyliikkeissä ikkunaostoksilla ja kuuntelin mieletöntä tummien miesten lauluesitystä metrossa, hetken jopa kuvittelin olevani newyorkilainen ja se oli ihanaa :-)

Uuden vuoden "pallo"
Minä ja Verneri Times Squaren punaisilla portailla

Eka aamupala nautittiin Hard Rock Cafessa

X-Factor & Angry birds olivat näkyvästi esillä :-)

New Yorkista lensimme Unitedilla Orlandoon. Tulipa sit samalla reissulla koluttua kaikki Nykin lentokentätkin läpi, saavuimme JFK:lle, lähdimme Orlandoon Newarkista ja paluulento Miamista tuli LaGuardialle, onneks kaikki lennot olivat ajoissa ja menivät muutenkin ihan nappiin huolimatta meidän isosta matkaseurueesta. Unitedin lennolla pojat pääsivät ohjaamoon juttelemaan kapteenin kanssa ja tuuraamaan hetkeksi perämiestä :-)

Maisemat ja sää vaihtuivat melko totaalisesti välillä New York-Orlando. Mieletön lämpö ja kosteus oli vastassa heti koneesta ulos tullessa!! Florida on kostean ilmanalansa ja maaperänsä takia uskomattoman vihreä ja rehevä, täynnä pieniä järviä, kanavia ja palmuja!! Ymmärrän loistavasti niitä eläkeläisiä, jotka valitsevat Floridan pysyväksi oleskelupaikakseen, niin tekisin myös minä. Orlandossa meillä oli auto käytössämme ja olimme varanneet hotellin läheltä lukuisia huvipuistoja International Driven varrelta.

Meillä oli tosi kiva ja iso huoneisto Floridays hotellissa

Orlandosta löytyy siis kaikki mahdolliset huvipuistot mitä kuvitella saattaa ja lasten valinta osui Universal Studioille ja Sea Worldiin. Universal on niin suuri, että siellä meni kaksi päivää, toinen studioilla ja toinen Island of Adventurilla. Olen käynyt myös Hollywoodin Universalilla, joten jotkut jutut olivat samoja, mutta ne "oikeat" studiot puuttuivat tietysti Orlandosta. Mutta Orlandossa oli päätähuimaavia vuoristoratoja ja yllätin itseni menemällä niihin kaikkiin, jopa maailman TOP5:ssa olevaan HULK-rideen!! Tosin sen jälkeen kävelin pitkin seiniä, kun se laittoi pöntön hetkeksi ihan sekaisin :-)

Hei mäkin olin siellä!! (oon aina kameran takana...)

Hurja HULK-ride

Mamin omat Forest Gumpit :-)

Toon Town

Tylypahka (ihmiset jonottavat Butter Beeriä)

JAWS

Halloween näkyi kaikkialla...

Sitten vietimme yhden kuuman päivän ihanassa Sea Worldissä, jossa oli kolmen vuoristoradan lisäksi kaikkia maailman mereneläviä mitä kuvitella saattaa. Puisto oli todella kaunis ja viihtyisä, mutta esitykset olivat aivan omaa luokkaansa. Kävimme katsomassa delfiinien näyttävän shown, merileijonien todella hauskan esityksen, mutta vaikuttavin kaikista oli tietysti miekkavalaiden oma show. Olin odottanut Shamun näkemistä ja se kyllä liikutti ihan kyyneliin saakka. Ja voin kertoa, että valailla oli melko valtava allasalue ja ihmiset kastuivat katsomon ekoissa kymmenessä rivissä litimäriksi :-)

Alakuvassa on lentävä delfiini :-)

Merileijonien esitys oli taitava ja sai hymyn huulelle :-)

Miekkavalaiden esityksessä oli emo ja poikanen

Verneri silittää lehmärauskua

Orlandosta jatkoimme autolla matkaa kohti Cape Canaveralia, jossa sijaitsee Kennedy Space Center omalla niemenkärjellään. Floridan rannikkoa kutsutaankin Space Coastiksi, koska siellä tehdään jatkuvasti erilaisten alusten ja sateliittien laukaisuja, joita pääsee myös katsomaan. Space Centerissä oli lukuisia eri avaruusaluksia mm. Apollo 11, jolla on käyty kuussa. Lisäksi pääsimme kokeilemaan simulaattorissa miltä tuntuu avaruusaluksen lähtö ja katsoimme hienon 3D elokuvan Hubble-sateliitista. Todellakin käymisen arvoinen paikka, voin suositella!!

Space Centeristä matkamme jatkui avaruusrannikkoa pitkin alaspäin kohti Miamia, jossa kohteemme oli Sunny Isles Beach. Ihana hotelli ja vihdoinkin pääsimme kunnolla merenrantaan ja uimaan uskomattoman lämpimään mereen!! Tähän mennessä olimme kolunneet jo niin monta huvipuistoa ja outletia, että aloin olla loman tarpeessa ;-). Kyllä me nyt vielä käytiin katsastamassa Amerikan yksi suurimmista outleteistä Sawgrass Mills, jossa tälle shoppailuhullullekin tuli melko uupunut olo (ja matkalaukut alkoivat olla melko täynnä). Yhtenä päivänä käytiin kävelyllä kuuluisalla Ocean Drivella ja South Beachilla sekä huristeltiin autolla pitkin Collins Avenueta, joka kulkee kanavan varrella, jossa on ökyrikkaiden taloja ja veneitä, ihailtiin Art Deco-hotelleja ja hienoja autoja.

North Beachin hotelleja

Ja hotellin edessä kaksi väsynyttä matkustajaa... :-)

Kuuluisimmat Art Deco-hotellit

Köyhät kyykkyyn...

PARAS PÄIVÄ oli meidän perheen snorklausretkipäivä!!! Tätä olin odottanut, lämmin merivesi, aurinko ja oikea koralliriutta!! Ja retki onnistui täydellisesti :-). Ajoimme ensin Key Largoon, josta alkaa Floridan Keys-saarten jono ja siellä paikalliseen sukellusfirmaan. Meidät vietiin hienolla veneellä n. tunnin matka merelle, jossa sijaitsee John Pennecampin merenalainen luonnonsuojelualue. Siellä on paljon hienoja riuttoja ja meídät vietiiin Wheeler`s Reefille, joka oli todella suuri ja vettä sen päällä vajaat kaksi metriä ja näkyvyys aivan huippuluokkaa. meri oli melkin tyyni ja aurinko paahtoi täysillä, joten oli aivan huippua pulahtaa snorklaamaan tähän turkoosiin veteen. Olemme aikaisemmin snorklanneet eri paikoissa Välimeressä, mutta tämä kokemus oli lapsille aivan omaa luokkaansa, koska tuntui, että olisi sukeltanut suoraan akvaarioon! Näimme uskomattoman paljon erilaisia hienoja kaloja, kala- ja kalmariparvia ja keltarauskun. Merikilpikonna pyöri riutan läheisyydessä, mutta sitä emme tavoittaneet. Koralleja oli valtava valikoima ja ne olivat huiman kauniita. Wish I could be there now...

Tässä kuvassa kiteytyy tän päivän tunnelma :-)

Viimeinen retki suuntautui Evergladesille, koska halusimme ajelemaan air boatilla ja toivoimme tietenkin näkevämme alligaattoreita. Ihan ilman mutkia matkassa emme Coopertowniin päässeet vaan auton navigaattori ajelutti meitä ympäri Evergladsia, hermo meinasi loppua kesken, koska suolla on kyllä todellakin keskellä ei mitään! Mutta etsiskelyn jälkeen paikka löytyi ja oli kyllä kaiken vaivan arvoinen. Coopertownista on tehty opastettuja kierroksia Evergladesille vuodesta 1945 ja oppaamme oli ollut suolla 70-luvulta lähtien, joten hänen tietämyksensä oli melkoinen. Aluksi ajeltiin avosuolla ja luulin jo, että alligaattoreita ei ikinä voisi nähdä siellä, mutta oli väärässä :-). Kanavaan tullessamme niitä alkoi nousta pintaan sieltä ja täältä ja tuntui aivan uskomattomalta, että suurta alligaattoria olisi voinut vaikka silittää veneestä, koska ne tulivat niin lähelle. Opas löysi meille jopa pieniä alligaattorin poikasia, joita oli tusinan verran mutapaakun päällä "leikkimässä" ja äiti vahti niitä viereisessä pöheikössä. Onneksi emme nähneet yhtään käärmettä, koska jälkikäteen näimme kuinka valtavia ne voivat olla ja ne syövät kaikkea mikä liikkuu...

Air Boatin moottori

Oppaamme :-)

Retken lopuksi opas haki lapsille oikean 3v. alligaattorin syliin :-)

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin päättyy tämä matkaraporttini!!